5 wskazówek – jak wybrać skuteczne szkolenie lub coaching

Na początek jak tego nie robić. Wpisanie w wyszukiwarkę ogólnych fraz typu: szkolenie pracowników, czy coaching warszawa, zwróci Ci kilkaset tysięcy wyników. Lepiej wpisywać konkretniej: coach zarządzania czasem warszawa, czy też: szkolenie z zarządzania sobą w czasie, zależy czego szukasz Ty lub Twoja firma. Wtedy możesz skupić się na pierwszych kilkunastu propozycjach i postępować dalej według poniższych wskazówek. One pozwolą Ci uniknąć takich niespodzianek, jak nieoczekiwane przerodzenie się szkolenia w … spotkanie integracyjne, a z drugiej strony wzmocnią szanse na to, że będzie to opłacalna w sensie dosłownym inwestycja.

1. Referencje

Ten bardzo ważny dział – w wielu firmach szkoleniowych po prostu nie istnieje. Jeśli go nie ma, nie czytaj co sama firma pisze o swoich sukcesach. Skreślaj takie firmy od samego początku. Jeżeli referencje są, przeczytaj kogo do tej pory szkoliła firma, czy rozwiązywała problemy podobne z jakimi sam się borykasz, co sami zainteresowani pisali i mówili o jej szkoleniach.

2. Gotowiec czy indywidualne podejście?

Zostawiamy więc do dalszej „obróbki” firmy z referencjami. Teraz czas na krótki rzut oka na ofertę firmy szkoleniowej i … wszystko stanie się jasne. Zwróć uwagę na to, czy firma ma gotowe szkolenia, jednakowe dla wszystkich. To samo w sobie nie jest czymś nieprofesjonalnym ale brak możliwości elastyczności, dopasowania szkolenia do Twoich potrzeb, już tak. Oni mają gotowce? Sam napisz gotowca opisującego pokrótce to, czego oczekujesz. Wyślij przez kontakt do kilku firm, które wybrałeś. To w jaki sposób odpiszą, da Ci wiele informacji. Wyślą materiały dotyczące szkolenia – te same, o których przeczytałeś na stronie, czy zaczną zadawać pytania, analizować i ukierunkują szkolenie pod Twoim kątem. To drugie oznacza, że przede wszystkim chcą rozwiązać problem w Twojej firmie a przy okazji zarobić, a nie odwrotnie.

3. Informacje o trenerze

Do tego etapu przechodzą firmy, które rzeczowo odpowiedziały na Twój mail. Pora dotrzeć do informacji o samym trenerze – czy wydaje Ci się wiarygodny, czy jest to człowiek z pasją, taki który porwie za sobą uczestników szkolenia? Czy jego imię i nazwisko funkcjonuje w internecie gdzieś poza własną stroną firmową? To wszystko jest bardzo ważne w perspektywie zainwestowania własnych pieniędzy, jeżeli „uśniesz” podczas coachingu efektywności, a co gorsza będą się nudzić Twoi pracownicy – wyrzuciłeś swoje środki finansowe.

4. Praktyczna strona szkolenia

Bardzo istotne. Kupienie szkolenia, w którym zawarta jest tylko wiedza, skończy się na tym, że będziesz wiedział… i nic więcej. Nie nastąpi żadna realna zmiana. Zwróć więc uwagę na praktykę – czy szkolenie od razu wprowadza wiedzę do praktycznych działań w Twojej firmie. Krótko mówiąc, czy proponuje coś oprócz wykładu?

5. Motywacja

Rzecz niezbędna dla opłacalności Twojej inwestycji. Jeżeli inwestujesz sam w siebie, masz wystarczającą świadomość potrzeby zmiany. Do zmotywowania Twoich pracowników potrzebna będzie jakaś „wartość dodana”. Skąd się weźmie motywacja szkolonych? Czy trener efektywności ma na to jakiś program? Warto pamiętać, że najlepiej motywują osiągnięte pozytywne efekty. Czy uczestnicy będą je widzieć, uświadamiać sobie zmiany jakich dokonali w trakcie szkolenia, czy będą czuć, że „ to działa!” . Po części powiązane jest to z punktem poprzednim, czyli praktyką, która sprawia, że wykorzystują od razu poznane techniki i narzędzia w realnej pracy.

Te 5 wskazówek powinny przeprowadzić Ciebie lub Twój dział szkoleń suchą stopą po oceanie ofert szkoleniowych, które proponuje Internet. Są na tyle ogólne, że możesz zaimplementować je szukając praktycznie każdego tematycznie szkolenia. Wierzę, że dzięki nim, Twoje wybory przyniosą Ci to o co chodzi w biznesie – zysk.

Grzegorz Frątczak